مقایسه انسان کامل از دیدگاه سنایی (حدیقه‌الحقیقه)، مولوی (مثنوی) و ناصرخسرو (دیوان)

مقایسه انسان کامل از دیدگاه سنایی (حدیقه‌الحقیقه)، مولوی (مثنوی) و ناصرخسرو (دیوان)

 

انسان، جانشین خدا بر زمین است که حرکت به سمت کمال برتر وصف‌ناپذیر از مهمّ¬ترین شاخصه‌های وجودی اوست. توجّه به انسان و شناخت ماهیّت وی موضوعی است که از قدیم‌الایّام مورد توجّه مذاهب و مکاتب و فرهنگ‌های گوناگون بوده است و کمتر مکتب فکری و فلسفی را می‌توان سراغ گرفت که به‌گونه‌ای به شناسایی انسان نپرداخته باشد. تمام تاریخ بشری در راه شناخت این موجود ناشناخته سپری شده است و اهمیّت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که خداوند بزرگ همه چیز را به خاطر انسان آفریده است. انسان بنا به ذات وجودش از شگفت‌انگیزترین موجودات آفرینش است. لذا بحث پیرامون جایگاه این وجود شگفت‌انگیز، بدیهی است که ظرافت و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در طول تاریخ بشری، موضوع انسان از دریچه‌ی ادیان توحیدی و غیرتوحیدی، توسط دانشمندان همیشه محل بحث و جدل فراوان بوده است. ناصر خسرو، مولوی و سنایی از معدود شاعرانی هستند که همواره به‌دنبال کمال انسانی بوده‌اند. آن‌ها انسان را در یک جایگاه بسیار والایی قرار می‌دهند و ارزش زیادی برای او قائل هستند ایشان معتقد هستند هرچه در عالم است به‌خاطر انسان خلق شده است، پس انسان باید موجود بسیار مهمی ‌باشد. آثار این سه شاعر عمده‌ترین آثار درباره‌ی انسان است که هرکز از هدایت اجتماع و افراد در رسیدن به سعادت غائی کوتاهی نمی‌کنند. آن‌ها نوع انسان به‌ویژه انسان کاملی که از خود به خدا رسیده و خداوند را در میان مردم و با مردم درک کرده است را دارای ارزش و اهمّیّت می‌دانند. ویژگی‌های انسان این سه شاعر در کل، ویژگی‌های انسان کامل است. انسان کاملی که به عالی‌ترین درجات نائل آمده و تمام نیروهای معنوی بالقوه‌ی درون او به فعلیّت رسیده است و بنده‌ی خدا و اشرف مخلوقات است و متّصف به صفات عالی و خواسته‌هایش در راستای خواسته‌های ربّ‌العالمین است.

 

بررسی تطبیقی به آتش افکندن حضرت ابراهیم (ع) و داستان گذر سیاوش از آتش

 

ادامه نوشته

مقایسه گفتمان رمان طوبا و معنای شب و الصبّار درخصوص زنان// احمدرضا نظری چروده؛ مهدی کارگر

نویسنده = احمدرضا نظری چروده
تعداد مقالات: 1

1

مقایسه گفتمان رمان طوبا و معنای شب و الصبّار درخصوص زنان

  فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ
  دوره 8، شماره 30، زمستان 1395، صفحه 75-90
  احمدرضا نظری چروده؛ مهدی کارگر
 

احمدرضا نظری چروده ،//5مقاله


نام و نام خانوادگی: احمدرضا نظری چروده
تعداد اسناد علمی: 5
تذکر: این صفحه به صورت ماشینی ایجاد شده است و ممکن است به علت تشابه اسمی بین دو پژوهشگر، مقالات آن ها تحت نام یک پژوهشگر نمایش داده شود.

 

توکل در مثنوی معنوی دفتر چهارم و پنجم و ششم

نخستین همایش ملی علوم اسلامی حقوق و مدیریت - 1395

صبر در مثنوی معنوی مولانا ( دفتر چهارم و پنجم و ششم )

اولین کنفرانس ملی مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات - 1395

مقایسه انسان کامل از دیدگاه سنایی (حدیقه‌الحقیقه)، مولوی (مثنوی) و ناصرخسرو (دیوان)

استاد راهنما: احمدرضا نظری چروده ، استاد مشاور: کرم عبادی جوکندان ، پدیدآور: لیلا کریم زاده ،
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد خلخال - دانشکده علوم انسانی - 1392 - [کارشناسی ارشد]

بررسی تطبیقی به آتش افکندن حضرت ابراهیم (ع) و داستان گذر سیاوش از آتش

استاد راهنما: کرم عبادی جوکندان ، استاد مشاور: احمدرضا نظری چروده ، پدیدآور: فاطمه کشاورز ،
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد خلخال - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - 1392 - [کارشناسی ارشد]

درباره ساخت و ریشه شناسی چند فعل تالشی

زبان فارسی و گویش های ایرانی » شماره1

نظری چروده، احمدرضا/ 2 مقاله

نظری چروده، احمدرضا/ 2 مقاله

آمار مقالات

توکل در مثنوی معنوی دفتر چهارم و پنجم و ششم//صبر در مثنوی معنوی مولانا ( دفتر چهارم و پنجم و ششم )

مشخصات نویسندگان مقاله صبر در مثنوی معنوی مولانا ( دفتر چهارم و پنجم و ششم )

  ناهیده میزان گیر - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
  احمدرضا نظری چروده - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا

چکیده مقاله:

صبر در مسیر سیر و سلوک عرفانی و رفتن به سوی حق و رسیدن به قرب الهی، از اهمیت و نقش بسزایی برخوردار است. صبر که مقام پنجم از مقامات عرفانی است، پیوسته نیک فرجام است و گنج و ظفر به بار می آورد. در واقع، صبر کردن بر سختی ها، اگرچه جنبه های مادی و نفسانی زندگی را نابود می کند، اما انسان با آن به معنویت و حقیقت دست می یازد. خداوند در آیات متعددی از قرآن کریم، درباره ی این مقام سخن گفته، بندگان مؤمن خویش را به داشتن صبر دعوت نموده است. در احادیث نبوی (ص) و ائمه ی اطهار (ع) نیز صبر، کلید گشایش کارها دانسته شده است. مولانا علاوه بر این به نوع دیگری از صبر والای عارفان اشاره می کند و آن حلم است که انعکاسی از حلم الهی است و از صفات پیامبران و نیکان خاص خدا محسوب می گردد. مولانا حلم را از صبر که فروخوردن کظم (خشم) است، بهتر می داند، زیرا صبر فروخوردن خشم است و جنبه تکلیف دارد و حال آنکه حلم توأم با آرامش و سکینت روحی است و سخن آخر، مولانا تأکید زیادی به حلم و کیمیاگری آن دارد.

کلیدواژه‌ها:

مقامات عرفانی، صبر، حلم، مولانا، مثنوی معنوی

ادامه نوشته

توکل در مثنوی معنوی دفتر چهارم و پنجم و ششم//صبر در مثنوی معنوی مولانا ( دفتر چهارم و پنجم و ششم )

مشخصات نویسندگان مقاله توکل در مثنوی معنوی دفتر چهارم و پنجم و ششم

  احمدرضا نظری چروده - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی آستارا
ناهیده میزان گیر - دانش آموخته کارشناسی ارشدزبان وادبیات فارسی

چکیده مقاله:

توکل در اصطلاح صوفیان ، عبارت از واگذاردن امور است به خداوند و تکیه کردن بر او و آرام گرفتن دل بر او در همه حال آن سان که جنید گفت : توکل ، اعتماد دل است بر خدای توانا در همه احوال. نظر کلی مولانا در باب توکل ایناست که سعی بنده چون در طول مشیت الهی است، معارض با توکل نیست. همچنین از منظر مولانا تکیه بر عقل به تنهایی کارساز » زیرکی بفروش و حیرانی بجز « در مصراع » زیرکی « جزئی و تدبیر ناقص انسان که با تعبیری چوننیست. بدین جهت لزوم بر توکل را ضرورت می داند. به زعم مولانا، عاقبت انسانها معلوم نیست. این که بالاخره چهکسی مورد عنایت حق قرار میگیرد؟ پس انسان تا جایی که میتواند، باید جهد و کوشش کند اما این کار و تلاشش رابا اتکاء به حق انجام بدهد؛ یعنی همان توکل و اعتمادی که با همهی اعتبارش از بنده سلب مسئولیت نمیکند

کلیدواژه‌ها:

توکل، مولانا، مثنوی معنوی، جهد و تلاش.

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
http://www.civilica.com/Paper-NCPB01-NCPB01_274.html 
کد COI مقاله:  NCPB01_274

ادامه نوشته